fredag den 4. februar 2011

Hvalhajen er mit nye yndlings-dyr

Vi er netop kommet tilbage til vores hostel efter baadtur ud til hvalhajerne i Donsol.


Forventningens glaede - ombord paa baaden


Vi var ude paa vandet i 3 timer og snorklede med hvalhajer hele 4 gange (dette er meget - nogen ser dem slet ikke)! Flere af gangene, naar vi var i vandet, var hvalerne oppe i overfladen i flere minutter og jeg svoemmede mindre end en meter vaek fra dem! Det er det vildeste jeg nogensinde har proevet!!! Selv om hvalerne er saa store (dem vi saa var omkring 10-13m lange) bevaeger de sig saa ubesvaeret og elegant. De er virkelig smukke med deres store finner og deres fine hvide pletter paa ryggen.

Hvalhajens ryg - fine hvide pletter

Hver gang maendene i baaden spottede en hvalhaj sprang vi hurtigt i med vores snorkel-udstyr. Flere af gangene skulle hvalhajen vise sig at vaere lige under os. Man faar lidt et chock naar man kigger ned og man ser en 10m lang hval. Der blev dog hurtigt crowded af andre turister, som ligesom os, ville have et glimt af hvalen. Heldigvis svoemmer jeg hurtigere end de fleste, hvorfor jeg kunne se hvalen helt taet paa uden at blive svoemmet ned af menneskemaengden. Takket vaere mit nye undervandskamera fik jeg desuden baade billeder og video-film af hvalerne.

Hvalhaj set fra siden

Hvalhaj set bagfra


Jeg er saa glad nu, og jeg foeler mig saa priviligeret at jeg faar lov til at opleve alle disse fantastiske ting. Har i oevrigt faaet uploadet billedet fra baade mit dykker-kursus (se under Boracay) og fra rismarkerne (Banaue).

2 kommentarer:

  1. Mette, det er jo nærmest ondt det her indlæg... Jeg er en af de 'nogen' der aldrig har set en hvalhaj, men bare går og drømmer om det :)
    Håber i har det godt?!

    SvarSlet
  2. Jaa... Vi har det rigtig godt. Det er et helt eventyr. Havde ikke set din kommentar, saa har faktisk lige skrevet til dig paa FB :-)

    SvarSlet